- Stejně jako v celé České republice dochází v území k procesu demografického stárnutí populace – predikován je nárůst počtu obyvatel ve věkové skupině 65 let a více z 16,3 % v roce 2010 na 21,7 % obyvatel v roce 2030 a mírný nárůst podílu dětské složky z 13,7 % na 14,8 %.
- Oblasti hůře dopravně obslužné zpravidla indikují nízký podíl vysokoškoláků a vysoký podíl občanů bez vzdělání nebo s dokončeným základním vzděláním (Petrovice, Němčice, východní část území).
- klesající trend vývoje počtu obyvatel ve strukturálně postižených obcích (Adamov) či obcích ležících v blízkosti bývalého vojenského újezdu Březina.
- malý podíl obyvatel s vysokoškolským vzděláním
- nepříznivý index stáří
- vysoká intenzita vyjížďky do zaměstnání
- očekávaný rozvoj může vyvolat značné disproporce ve veřejné vybavenosti sídel a dopravě
- výrazně monofunkční struktura
- sezónně nedostatečná kapacita mateřských škol vzhledem k narůstajícímu počtu malých dětí
- absence systematického využití základních škol v době po skončení vzdělávací činnosti a mimoškolních aktivit
- špatný technický stav některých starších školních budov
- struktura absolventů středního vzdělání neodpovídá struktuře potřeb místních firem
- nezájem mladé generace o učňovské obory
- nedostatek specializovaných učitelů
- málo měkkých vzdělávacích projektů pro dospělé
- školní zákon
- nižší úroveň vzdělanosti v malých obcích (často jen základní či učňovské vzdělání)
- odliv žáků do Brna (narušení jejich vazeb vůči domovské obci)
- nedostatek kapacity MŠ a místy i ŠD
- absence zařízení pro děti do 3 let
- špatný technický stav některých budov
- absence speciálních školských úřadů (odbor školství ORP Blansko musí řešit i řadu samosprávných agend)
- špatná dostupnost a výtěžnost grantů
- trvalý nárůst školské administrativy
- chybí systematičnost ve využití zázemí škol pro odpolední a mimoškolní aktivity
- vzdělání absolventů neodpovídá potřebám zaměstnavatelů
- nedostatečný rozvoj systému celoživotního vzdělávání
- nezájem mladé generace o učňovské obory
- nedostatek specializovaných učitelů
- málo měkkých vzdělávacích projektů pro dospělé
- nižší úroveň vzdělanosti v malých obcích (často jen základní či učňovské vzdělání)
Moravský kras jinak- strategie komunitně vedeného rozvoje území 59 obcí.